När du har kommit så långt i processen att du ska ha profilkläder till dig och dina anställda. Då är det dags att bestämma dig för hur plaggen ska se ut.

Oavsett om du ska beställa skjortor eller om det rör sig om en logo till kepsar som de anställda ska bära, finns det vissa saker som du bör tänka på innan, nämligen utseende och estetik.

Logo och färg

Några av de två viktigaste sakerna som du behöver ta beslut om och är mycket effektiva när det kommer till marknadsföring är plaggens design av logotype och färger.

Dessa två variabler hänger ihop och är dessutom är de beroende av varandra. För att det ska vara så effektfullt som möjligt, är det viktigt att skilja dem åt. Något som är viktigt, är att företaget förmedlar det rätta budskapet och att det synliggöras på ett positivt sätt.

Logon

När det gäller logon eller för den delen ett annat budskap som ska synas på företagets profilkläder, finns det saker som du bör ha åtanken, som exempelvis:

  • Vilken storlek logon ska ha?
  • Ska logon vara diskret och smakfull eller exponeras på en stor yta på plagget?
  • Ska logon exponeras hela tiden eller bara någon gång då och då, för att bara synas för den som tar sig en närmare titt?
  • Vill du ha en tryckt eller broderad logo?

Har du svaren på dessa, är du en bit på vägen.

Färg

Färg har en stor betydelse och gör att företaget kommer synas och kan till slut förknippas med en viss färg. Dels behöver du välja färg på logon, men också plagget bottenfärg.

Finns det en färg inom företaget som är genomgående, kan det vara all idé att ha den som bottenfärg. För att sedan ha logon i en diskret färg eller en färg som sticker ut. Det beror helt och hållet på vad du vill förmedla med ditt företag, som får vara grunden för dina färgval.